elaforg

Az autóóra evolúciója – 2.

A 20-as évektől egyre szélesebb körben terjedt el a műszerfalba integrált óra.

Még ekkor is aránylag drágának minősültek (ez sokáig így is maradt), viszont folyamatosan fejlődtek, például a zsebóráknál is használt technológiát fejlettebb rázkódásvédelemmel ruházták fel.

Képernyőkép 2022 02 11 122207Rendkívül érdekes, hogy a különböző típusoknál hogy oldották meg a felhúzás kérdését:

  • Tudunk olyan megoldásról, ahol a műszerfal és az óra íve követik egymást, így kihagyva a helyet a felhúzó koronának úgy, mintha ez inkább egy utólagos módosítás lenne.
  • Egy másik típusnál nem az óra fölé, hanem mellé helyezték el a felhúzó koronát.
  • A harmadik megoldás pedig, amikor az óra külön konzolon kapott helyet, nem süllyesztve, hogy könnyebben kezelhető, és egyben látványosabb is legyen.

Ezt aztán viszonylag sokáig alkalmazta az óra és autóipar is. Egy felhúzással akár 8 napig is járt az óra, így bőven elég volt hetente egyszer foglalkozni vele. Közvetlenül a kilométeróra mellé szerelték fel a műszerfal közepére több más mérőműszer között, de volt, hogy a kesztyűtartó üres fedlapján kapott helyet. Sőt, Amerikában még olyan utángyártott kiegészítő is kapható volt a vezetőknek, amivel az automata felhúzású órát beszerelhették a kormány közepére. :)

A műszerfali órák világában kiváló időszak volt a harmincas, negyvenes, ötvenes évek ideje. Ekkorról származik a legtöbb legendás harckocsi-, és repülőműszerfali óra is. Aki részletesebben érdeklődik a téma iránt, a mai napig talál ilyeneket az online piactereken.

Az ötvenes években eljött az elektro-mechanikus szerkezetek ideje. Ennek leginnovatívabb megoldása, hogy az energia tárolására használt főrugót egy 12 voltos rendszerre váltották. Ezáltal a ketyegés megmaradt, de többé nem kellett felhúzni az órát.

Kapcsolat

1118 Budapest, Regős u. 2.
(06 1) 309 0204

Térkép

Kenőanyag és autóalkatrész kis- és nagykereskedés